Welke keuzestrategie heeft jouw zoon of dochter?

Er zijn allerlei verschillende manieren van kiezen. In dit artikel zal ik je uitleggen hoe dat zit in het kader van de studiekeuze van je kind.

Onlangs is er onderzoek gedaan naar keuzestrategieën onder jongeren (*).
De onderzoekers hebben drie strategieën gedefinieerd, te weten:
Strategie 1:         Doelgericht
Strategie 2:         Zekerheid zoekend
Strategie 3:         Uitstellend

Strategie 1: Doelgericht
De jongeren die kiezen volgens deze eerste strategie zijn vooral gericht op specifieke beroepen en weten al vrij snel welke studie zij moeten kiezen. Slechts 10% van de jongeren hanteert deze keuzestrategie.

Strategie 2: Zekerheid zoekend
20% van de jongeren gebruikt deze strategie. Hierbij moet je denken het kiezen van een baan of studie waar je zeker goed je brood mee kan verdienen.

Strategie 3: Uitstellend
Nu wordt het interessant: de overige 70 % hanteert de uitstellende keuzestrategie. Dat zijn 7 van de 10 jongens en meisjes, die hun studiekeuze uitstellen! Het gaat hierbij niet alleen om studiekeuze. Ook tijdens of na een tussenjaar komen ze uit zichzelf niet verder met hun keuze, omdat ze er niet bewust mee bezig zijn gegaan. Deze jongeren weten vaak tijdens hun eerste studiejaar ook nog niet goed wat ze willen.

Welke keuzestrategie denk je dat jouw kind toepast? Er is een grote kans dat hij of zij de uitstellende strategie volgt. Voor veel ouders is het enorm frustrerend wanneer kinderen uitstellen, juist omdat de ouders zelf het belang van de studiekeuze voelen. Ouders zeggen vaak: “Het maakt me niet uit wat mijn dochter kiest, als ze maar iets kiest of ermee aan de slag gaat”.

Hoe krijgen we die uitstellende jongeren in beweging? Hoe kunnen we ze helpen? Het valt of staat bij de route die gekozen wordt om de studiekeuze te benaderen.

Belangrijke tip:
Ga met deze jongeren alsjeblieft geen trouwjurk passen voordat ze überhaupt verliefd zijn.
Met andere woorden: begin niet over open dagen of studies, voordat er goede gesprekken zijn geweest met het kind zelf. Jongeren hebben het nodig om te praten over wat ze motiveert, over waardoor hij of zij in beweging komt. Om te praten over waar hij of zij graag aan wil bijdragen. Over waar zijn of haar talenten liggen. Over zijn of haar dromen. Over wat hij of zij belangrijk vindt in het leven. Zoals Huub Nelis van Young Works (*) zegt: “Iedereen is ergens voor gemotiveerd”.

Een geruststelling voor ouders van uitstellende jongeren, die misschien denken dat ouders wiens kind kiest volgens strategie 1 of 2  geluk hebben.
Bij keuzestrategie 2 (zekerheid zoekend) blijkt de hoogste uitval in het eerste jaar te horen. De studie valt vaak tegen, en dan geeft een lange termijn beloning van buitenaf (een goed salaris in de toekomst) onvoldoende motivatie om te studeren voor de benodigde studiepunten.
Bij strategie 1 (doelgericht) is de grootste valkuil dat de verwachtingen van de jongere later niet blijken te kloppen met de realiteit. Om echt doelgericht te kiezen is het nodig om de verwachtingen te toetsen aan de dagelijkse realiteit van het gekozen beroep of de studie. Een manier om dat te doen is om een dag mee te lopen met iemand die het gekozen beroep al uitvoert.

Bij alle strategieën is het dus belangrijk om na te gaan hoe het zit met de motivatie en talenten van het kind. Ook jouw zoon of dochter heeft het nodig om van binnenuit gemotiveerd te raken om iets te gaan doen. Om een studie te kiezen en die ook echt met plezier en succes te gaan volbrengen.

Zoek je hier als ouder hulp bij, dan kun je kans maken op een studiekeuze-sessieVia deze link kun je je opgeven.

Hartelijke groet,

Tamara Butter
Loopbaanprofessional Reflex Consult

 

* Bronvermelding: Huub Nelis sept. 2015, Bureau Young Works. Van het boek ‘Motivatie binnenstebuiten’, auteurs Huub Nelis en Yvonne van Sark.

Comments are closed.