Geld of geluk?

Heb je al gehoord van ‘Happy is the new rich’? (*) Voor jonge mensen is gelukkig zijn belangrijker dan heel rijk zijn. Onderaan dit artikel staat een link naar een TV programma hier over.

Een van de ingrediënten van een gelukkig leven is werk doen dat past bij je eigenheid, bij wie je bent.

Om voor elkaar te krijgen dat je werk een van de ‘geluk-gevende-factoren’ in je leven wordt, is het van belang goed te weten wie je bent (o.a. talenten en motivatie) en wat je belangrijk vindt (o.a. waarden). En zo is het ook met het kiezen van een studie. Jouw zoon of dochter kan alleen een goede studiekeuze maken als hij of zij helder is over zichzelf: talenten, motivatie, wat vindt hij/zij belangrijk?

In de gesprekken die ik met jongeren (15-21 jaar) heb, merk ik vaak dat het de eerste keer is dat ze over zichzelf beginnen na te denken. Bij het maken van de uiteindelijke studiekeuze levert juist die zelfreflectie hen veel op.

Het is blijkbaar heel lastig voor jongeren om zelfstandig een begin te maken aan het ‘naar binnen kijken’, het gaan reflecteren op zichzelf. Helemaal als hij of zij onder druk een studiekeuze moet maken en ook nog eens examen moet doen. Hoe komt dat?

Vier mogelijke oorzaken

1.    Je zoon of dochter heeft het niet van jongs af aan geleerd.

2.    Je hebt als ouders niet goed geleerd hoe je je kind hierbij kunt begeleiden.

3.    De middelbare school van je kind heeft jou als ouder niet sterk betrokken bij het LOB-programma (LOB staat voor loopbaan oriëntatie begeleiding) dat je kind daar krijgt. Wel word je betrokken over cijfers en op gesprek gevraagd als er iets niet goed gaat.

4.    Het LOB-programma van de school van je kind focust te veel en te snel op het onderzoeken van externe mogelijkheden (beroepen/ studies) en heel weinig op het kind zelf. Helaas is dit meestal het geval.

Ik heb het al vaker gezegd: het is zo jammer dat kinderen vele duizenden uren naar school gaan en daar van alles leren over allerlei onderwerpen, maar nogal weinig over zichzelf.

Gelukkig is er een nieuwe beweging binnen het onderwijs: loopbaanleren. Het is inspirerend om te zien dat er op jongere leeftijd meer aandacht komt voor de talenten en eigenheid van kinderen. Met een basisschool in Rotterdam ben ik een leerlijn aan het ontwikkelen voor dit loopbaanleren. Het is dankbaar werk om te pionieren op dit gebied.

Dan kunnen we kinderen al vanaf jonge leeftijd iets over zichzelf laten leren, zodat ze later beter weten wat bij ze past. En zo meer kans hebben om gelukkig te worden en te blijven. Immers: Happy is the new rich!

Daarbij hoef je niet te kiezen tussen geld of geluk, want als je kiest wat bij je past, kun je toch je geld verdienen. Als je werk doet dat bij je past, dan straalt dat van je af en dat trekt banen, werk, opdrachtgevers en klanten aan. Kijk bovendien naar de succesvolle bedrijven die ‘Happy is the new rich’ als salesmodel gebruiken.

Ik ben heel benieuwd hoe jij denkt over ‘Happy is the new rich’ en over het maken van keuzes die passen bij jezelf. Ik lees het graag!

 

Hartelijke groet,

 

Tamara Butter

Loopbaanprofessional Reflex Consult

 

(*) wil je meer weten over ‘Happy is the new rich’? Kijk dan de Tegenlicht documentaire van 3 april ’16, die de VPRO hierover maakte: ‘Het rendement van geluk’. Daarin wordt duidelijk dat sommige bedrijven hiervan zelfs hun business model hebben gemaakt.

Comments are closed.