Het gaat helemaal niet om de studiekeuze
Tijdens de zomervakantie realiseerde ik me weer eens: Het studiekeuzeprobleem van jongeren gaat helemaal niet over de studiekeuze. De aanleiding was een aantal bedankbriefjes van de jongeren waar ik de laatste tijd mee heb gewerkt en ook van hun ouders.
Zij bedankten me niet voor het oplossen van het studiekeuzeprobleem (al hadden we dat natuurlijk wel gedaan) maar voor:
“Ik ben nu gemotiveerd, zelfverzekerder en rustig” (een meisje)
“Ik weet nu wat mijn talenten zijn” (een jongen)
“Hij is nu gemotiveerder en zelfverzekerder, kijkt anders naar zichzelf en maakt makkelijker keuzes.” (een vader)
“Onze zoon heeft meer inzicht gekregen in waarom en hoe hij reageert in bepaalde situaties.” (een moeder)
Veel groter probleem
Het grotere probleem van jongeren die moeite hebben met de studiekeuze gaat over onzekerheid. Ik herinner me mijn eigen onzekerheden als puber nog goed, over verliefdheden, rages, mijn positie in de groep, maar ook over de zin van het leven. Ik vroeg me af wat het nut was van wat ik elke dag deed en of het in de toekomst nuttiger zou voelen. Van dat nutteloze gevoel werd ik extra onzeker.
Inmiddels weet ik dat precies dit nutteloze en onzekere gevoel universeel is onder jongeren. De jongeren met wie ik werk vertellen mij dat ze het zo vervelend vinden dat ze van alles moeten. “Mijn leven bestaat uit een aaneenschakeling van wat ik allemaal moet, vooral voor school, maar wat is nou het nut van zo’n leven zoals ik heb?” zeggen ze bijvoorbeeld. Ze raken gedemotiveerd door het nutteloze gevoel dat ze hebben. Het blokkeert ze en versterkt hun uitstelgedrag rondom allerlei dingen, zoals ook de studiekeuze.
Je kunt als ouder aan allerlei dingen merken dat je kind onzeker is, bijvoorbeelddoordat je ziet dat je kind onder de maat gaat presteren, terughoudendheid toont in de omgang thuis en met leeftijdgenoten, bijna geen initiatieven meer neemt, niet gemotiveerd is voor school of erg veel uitstelt.
Veel kleiner probleem
Aan de andere kant is hun probleem gelukkig veel makkelijker te verhelpen dan we denken.
Het gaat niet over eindeloos studies vergelijken en precies de juiste keuze maken (zie eerdere artikelen, zoals ‘Waarom leren kiezen belangrijker is dan studies vergelijken’ en ‘Waarom de juiste studiekeuze niet bestaat’)
Het gaat wel over jezelf durven zijn, vol zelfvertrouwen, ondanks alle onzekerheid die je hebt als puber. Jongeren krijgen zelfvertrouwen wanneer ze merken dat wat zij vinden en kunnen er echt toe doet. Wonderlijk genoeg weten ze dan keer op keer prima wat ze zoeken in een studie en toekomstig werk.
Het is een opluchting voor de jongeren en hun ouders dat de studiekeuze in een stroomversnelling komt. Een veel belangrijker resultaat is dat jongeren anders naar zichzelf kijken, makkelijker keuzes maken, omdat ze zelfverzekerder en gemotiveerd zijn.
Herken jij de onzekerheid bij jouw zoon of dochter? Wil jij jullie situatie eens bespreken en analyseren? Meld je dan aan voor 1 van de 3 gratis sessies (30 minuten en telefonisch). Je kunt hier klikken om je aan te melden. Als je gewonnen hebt ontvang je bericht.
Hartelijke groet,
Tamara Butter
Loopbaanprofessional Reflex Consult