Studiekeuzebegeleiding NOS website
In het artikel ‘Allochtone jongeren krijgen mentor bij studiekeuze ‘ van maandag 9 december 2013 op de NOS website wordt gesteld dat studiekeuzebegeleiding belangrijk is voor allochtone jongeren.
Ik attendeer u er op dat ook de meeste autochtone jongeren worstelen met studiekeuze. Het feit dat gemiddeld 30% van alle studenten (MBO, HBO en WO) tijdens het eerste jaar afhaakt is alarmerend. Ze komen er achter dat ze de verkeerde studie hebben gekozen en kunnen zichzelf onvoldoende motiveren om verder te gaan.
Hoe kun je kiezen wat je ‘worden’ wilt, als je niet goed weet wie je bent? Ik constateer: er zijn bijna geen jongeren met een helder beeld van hun talenten, drijfveren, waarden, interesses en voorkeuren. Laat staan een glashelder beeld. Vervolgens wordt vanuit die onduidelijkheid een keuze gemaakt uit studies waarover de jongere ook geen helder beeld heeft. Ook over de mogelijkheden na de te volgens studie is geen helder beeld. Vragen als ‘hoe is dat beroep of werkveld daadwerkelijk? hoe ziet mijn werkzame leven er dan uit?’ worden onvoldoende beantwoord.
Ouders en decanen van kinderen die wel weten wat ze willen studeren zijn er doorgaans blij mee dat de studiekeuze al gemaakt is. Er wordt door hen niet getoetst of de keuze realistisch is en aansluit bij hun drijfveren en talenten. De nu verplichte ‘Matching’ bij opleidingen vind ik een goed initiatief, maar het gaat niet diep genoeg in op de persoonlijke ontwikkeling van het individu.
Mijn stelling is: er wordt voornamelijk gekozen op basis van associaties. Het is zaak om kinderen te leren om onafhankelijk en van binnenuit te leren kiezen. Daarom pleit ik voor professionele 1 op 1 studiekeuzebegeleiding. Zolang de decanen niet de tijd of capaciteit hebben om die begeleiding te bieden, zijn de ouders en kinderen aangewezen op gespecialiseerde coaches om hen hierin te voorzien.
Tamara Butter
Reflex Consult
www.reflexconsult.nl