Waarom de juiste studiekeuze niet bestaat

Geïnspireerd door de TED talk van Ruth Chang ‘How to make hard choices’ schreef ik dit artikel voor je. Het filmpje van de TEDtalk kun je hier bekijken en duurt 14 minuten.
Vergelijken
“Als je cijfers met elkaar vergelijkt zijn er slechts 3 uitkomsten mogelijk. Namelijk het ene getal is groter, kleiner of gelijk aan het andere getal. Als je bijvoorbeeld het gewicht van twee koffers gaat vergelijken, dan zijn er maar drie uitkomsten mogelijk:

  1. de een is zwaarder dan de ander
  2. de een is lichter dan de ander
  3. de koffers zijn even zwaar

De meeste mensen gaan er van uit dat er één juiste keuzeoptie is” vertelt Chang in het filmpje.

 

Vertaald naar jouw situatie
Bij het maken van een studiekeuze wordt door jouw zoon of dochter vaak twee interessante carrièreopties overwogen. Bijvoorbeeld: word ik architect of advocaat? Je zoon of dochter denkt bijvoorbeeld: “Is het beroep advocaat beter dan het beroep architect? Is het beroep advocaat slechter dan het beroep architect? Er moet een juiste keuze zijn, ik weet alleen nog niet welke van de twee het is. Als ik het een tijd uitstel of juist meer informatie over dat beroep of die studie inwin, dan moet het toch lukken om de juiste te kiezen. Misschien weten mijn ouders of decaan wel wat het beste beroep is?”.

 

Jongeren wikken en wegen heel wat af en raken vaak in de stress. Daaraan ten grondslag ligt de overtuiging dat er bij het maken van een moeilijke beslissing zoals een studiekeuze, er één juiste optie is. Dat is een misvatting. Bij een studiekeuze kun je de verschillende keuzeopties niet puur cijfermatig afwegen. Chang’s voorbeeld van het gewicht van de twee koffers gaat niet op voor het vergelijken van twee beroepen of twee studies.

 

Er is geen betere, slechtere of gelijke keuze. Er is geen goed of fout, er is geen juiste keuze. De twee keuzeopties liggen op één lijn met elkaar. Ze representeren geen cijfers, maar de persoonlijke waarden van de kiezer” zegt Chang. De keuzeopties advocaat en architect representeren geen cijfers, maar de waarden van de kiezer. Voorbeelden van waarden zijn vrijheid, rijkdom, uitdaging, plezier, verantwoordelijkheid, avontuur en zekerheid.

 

Om voor een bepaalde studie en beroep te kunnen kiezen is het zaak dat jouw zoon of dochter zijn of haar eigen waarden leert kennen. Wat vindt jouw zoon of dochter belangrijk? En daar zit ‘m nou net de pijn: helaas hebben de meeste studiekiezers geen helderheid over hun persoonlijke waarden en talenten. Ze zijn niet gewend om naar binnen te kijken voor het antwoord op een keuzedilemma. In het filmpje wordt uitgelegd dat ze daardoor niet vanuit zichzelf voor iets kunnen kiezen, maar meestal kiezen tegen de nadelen van één van de opties.

 

Heeft jou zoon of dochter geleerd naar binnen te kijken bij het maken van beslissingen? Of heeft hij of zij, zoals de meeste mensen, geleerd om naar buiten te kijken en de alternatieven met elkaar te vergelijken? Hoe zou het zijn als je je kind de kunst van het van binnen uit kiezen zou meegeven, zodat het de studiekeuze op basis van zichzelf kan maken?

 

Wil je daar hulp bij? Geef je dan op voor 1 van de 3 gratis sparring-sessies (30 minuten en telefonisch) die worden verloot onder ouders van studiekiezers. Klik hier om je aan te melden. Je ontvangt bericht als je gewonnen hebt.

Hartelijke groet,

Tamara Butter
Loopbaanprofessional Reflex Consult

Comments are closed.