Waarom leren kiezen belangrijker is dan studies vergelijken
We zitten volop in het studiekeuze-seizoen: open dagen bezoeken en inschrijven. Nu vindt voor het tweede jaar in juni de matching tussen aankomend student en opleiding plaats. Opleidingsinstituten vullen de matching op verschillende manieren in. Voorbeelden zijn een college, een test, een motivatiebrief en soms wordt er een intakegesprek gehouden.
Maar voordat er gematcht wordt, moet er eerst een studie gekozen worden! Herken jij uitstelgedrag bij jouw zoon of dochter rond de studkeuze? Ben jij vaak degene die hem of haar aanzet (lees: verplicht) tot het bezoeken van een open dag? Het uitstelgedrag van jongeren kan heel frustrerend zijn voor hun ouders. Jij als ouder overziet de consequenties van de keuze, maar hebt er tegelijkertijd geen grip op en dat is moeilijk.
Ter geruststelling: hij of zij is niet van kwade wil, maar onder al het uitstellen zit een flinke onzekerheid bij je zoon of dochter.
En dat is heel logisch:
Hij of zij heeft een grote keuze te maken. Alle ogen zijn op hem of haar gericht en veel mensen informeren in de trend van “Weet je het al?”. Sommige vrienden hebben al gekozen. Iedereen verwacht dat ze een keuze gaan maken. Deze verwachting alleen al maakt onzeker.
Tegelijkertijd worden de meeste jongeren op middelbare scholen onvoldoende begeleid bij hun oriëntatie op de toekomst. Onvoldoende, omdat er geen helder beeld over hem- of haarzelf ontstaat bij de kiezer (jouw zoon of dochter). Op de vraag “Weet je wat jouw persoonlijke talenten en kwaliteiten zijn?” zal bijna iedere studiekiezer het antwoord schuldig moeten blijven. En op de vraag “Waar loop jij van nature warm voor?” weten ze geen antwoord.
Als er al begeleiding is vanuit school, dan ligt het accent van die begeleiding niet op het thema zelfkennis. Het is kwalijk dat op de middelbare school de basis voor het leren kiezen, namelijk helderheid over de persoonlijke talenten en motivatie, niet gelegd wordt.
Zelfkennis ontbreekt. De onzekerheid neemt toe. Vanuit die onstabiele situatie gaat jouw zoon of dochter zijn of haar toekomst tegemoet, bezoekt open dagen en probeert een goede keuze te maken. Vanuit dit perspectief is het niet vreemd dat ze de keuze uitstellen, er nonchalant over doen of als ze al kiezen, binnen no time weer afhaken (30% van alle studenten stopt in het eerste jaar).
Voor jouw zoon of dochter is de basis van het leren kiezen is NIET:
– open dagen bezoeken
– het goed moeten zijn in het vergelijken van opleidingen
– het veel weten over vervolgopleidingen
De basis voor het leren kiezen is het goed leren kennen van zichzelf. Met zelfvertrouwen over wie hij of zij is en wat bij hem of haar past is de studiekeuze zo gemaakt. De keuze baseert hij of zij dan op zichzelf, in plaats van op basis van wat er allemaal gekozen kan worden. Dat brengt jouw zoon of dochter rust, zelfvertrouwen en bovendien plezier. Want als hij of zij gaat doen wat bij hem of haar past, dan zal hij of zij met plezier aan de studie of naar het werk gaan.
Wil jij jouw kind leren kiezen, maar weet je niet hoe je dat aanpakt?
Je kunt je NU inschrijven voor 1 van de 3 gratis sparring-sessies (30 minuten en telefonisch en speciaal voor ouders van studiekiezers) die worden verloot. Klik hier om je aan te melden. Als je gewonnen hebt krijg je bericht.
Hartelijke groet,
Tamara Butter
Loopbaanprofessional Reflex Consult